dinsdag, december 22, 2009

Hoe lang kan je met accu's slepen .....

Het is eigenlijk al weer veel te lang geleden maar we zijn voor de kerst en jaarwisseling naar Zweden vertrokken.

Op de heenreis gelijk even langs Öland gegaan om Andreas en Malin te bezoeken.
Daar werden we weer gastvrij als altijd ontvangen en het gasten verblijf was al opgewarmd!
Vrijdagavond arriveerden we en we konden direkt aanschuiven voor zelf gemaakte pizza's.

Die nacht is het flink gaan sneeuwen en de volgende ochtend lag er al zo'n 10 cm.

Tommie nam bezit van de bench en de het drukke hondje des huizes ( een soort grote Yorkshire Terrier) werd een verdieping hoger verbannen.
Na het ontbijt zijn we vertrokken om snel nog wat inkopen te doen in Kalmar en nog met daglicht in Överum aan te komen. (zonsondergang is omstreeks 15:00 hr en 45 min later is het echt donker!)
Dit is het pad vanaf de doorgaande weg naar Överum.
Het had de hele zaterdag gesneeuwd en er lag zo'n 50/60 cm.

Omdat we ruim drie en heen halve maand weg waren geweest, kon ik niet anders verwachten dan dat de autoaccu leeg zou zijn. Dus had ik een extra accu vanuit Nederland meegenomen om als starthulp te gebruiken.
Het ziet er niet zo uit maar na en stukje wandelen door kniediepe sneeuw lijkt die accu steeds zwaarder te worden en als je dan ook nog pittig steil de berg op moet ......


Het huis lag er prachtig bij, zonder schade of onregelmatigheden.

De Defender leek wel een halve meter hoger geworden.
Op de achtergrond een verstopte Volvo.....

De eerste zorg was het uitgraven van de auto om de bagage uit de Passat op te halen die bij de begraafplaats geparkeerd is.
Ondanks de extra accu was ie niet aan de praat te krijgen en na een tijdje raakte de hulpaccu uiteraard ook uitgeput.
We hebben nog even geprobeerd de auto een soort duwstart te geven door hem op het pad de heuvel af te laten rollen. Eerder werkte dat prima om met een zwakke accu de boel toch aan de praat te krijgen. Helaas werkte dat nu niet doordat de banden te weinig grip hadden op het besneeuwde pad.
Omdat het inmiddels donker was geworden, hebben we lopend wat spulletjes uit de Passat opgehaald.

De volgende ochtend (zondag) heb ik de hulpaccu weer naar de Passat gesjouwd en met de startkabels opgeladen. Ondertussen hebben we de sneeuw op het pad een heel eind weggegraven zodat de banden meer grip zouden hebben.
Helaas had een tweede "duwstart"poging de berg af geen effect. Inmiddels stond de auto dus halverwege het pad nog net in het zicht van het huis.
Bij het vallen van de duisternis zijn we weer met die loodzware accu naar de Passat terug gelopen en naar het huis van kennissen in het dorp gereden. Gelukkig troffen we hen thuis aan.
Daar geregeld dat we bij hen de accu konden opladen.

Maandagochtend de opgeladen accu daar weer opgehaald en de berg weer opgesjouwd. Nu hadden we inmiddels door al dat heen en weer lopen al een aardig spoor gevormd in de diepe sneeuw en konden we de accu op een sleetje meeslepen. Hoewel nog steeds knap zwaar scheelde het wel heel veel tillen! Weer lukte het niet de auto te starten.
Nu de accu uit de Land Rover uitgebouwd en samen met de hulpaccu op het sleetje weer naar de Passat gebracht. Beide accu's op de acculader aangesloten en verder sneeuw gaan ruimen rond het huis op het pad.
Maandagmiddag naar de bibliotheek gegaan om even te internetten en de accu's op te halen. Die waren nog niet helemaal vol (klein model acculader) dus besloten deze nog een nachtje te gunnen.
Terwijl de accu's stonden op te laden zijn we nog een keer heen weer gelopen om onze bagage met het sleetje omhoog te brengen.

Dinsdagochtend op pad gegaan om de accu's weer op te halen.
De Passat weigerde medewerking. Het had die nacht zo'n 16 graden gevroren en hij verrotte het gewoon om aan te slaan.
Hierop zijn we met het sleetje naar het dorp gelopen om de twee accu's op te halen en voor de zekerheid hebben we ook een accu van de boot van de kennissen meegenomen.
Met drie accu's op het sleetje waren we een bezienswaardigheid in het dorp en voorbijgangers verrekten bijna hun nek als ze ons zagen gaan.
De originele accu weer in de Land Rover gemonteerd en een extra accu erbij aangesloten.
Nu startte ie vrijwel direkt! Hoera, de dag kon niet meer stuk!
Wel nog hier en daar op de steile helling wat aan gelopen stukken ijzige sneeuw moeten weg scheppen om de auto weer omhoog bij het huis te kunnen krijgen.
Vervolgens ons een weg gebaand door de diepe sneeuw naar de doorgaande weg maar dat ging zonder enig probleem.
(Eigenlijk is het best een hele goede terreinauto maar je moet wel een volle accu hebben !!!!)

Om de Passat te reanimeren en de rest van de bagage te halen, zijn we met de Land Rover naar de begraafplaats gereden. Nu startte de Passat zonder problemen op eigen kracht... Grrr.

Tot nu toe hebben we dus een zeer actieve vakantie en bijzondere manier om Inge's verjaardag te vieren.
Vanavond nemen we lekker warme chocolademelk met rum of een warme glögg (de zweedse gluhwein) !

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha die Hans en Inge, wat een waanzinnige mooie foto's! Hoorde net dat Inge gister jarig was, nou bij deze nog van harte gefeliciteerd. Veel plezier nog daar en tot gauw. X Gerda

Anoniem zei

Hoi Hans en Inge . Fijn dat de auto toch aansloeg , Kan je het lekker warm krijgen met de houtkachels ? Hier smelt de sneeuw alweer weg , de verwarming doet het gelukkig goed naast de houtkachel . Verder veel plezier en fijne dagen . Pama .

Anoniem zei

Hallo Hans en Inge,alsnog gefeliciteerd en dat waren wel een paar dagen die heel goed voor de conditie zijn.Op en neer de berg op met accu's, hoe verzin je het? Hebben jullie nog onze E-mail ontvangen en de kaart?
Verder heel fijne kerstdagen en rust maar even uit, dat hebben jullie nu wel verdient.
Thieme ligt weer in het ziekenhuis met dezelfde klachten. Groetjes en een knuffel van ma en pa.