maandag, december 24, 2007

Julafton (kerstavond)

Vandaag hebben we inkopen gedaan.

Om het fornuis aan te kunnen sluiten had ik twee bouten van onbekend type wazig grove schroefdraad nodig. De lokale ijzerwarenwinkel in Gamleby bleek dicht te zijn. Daarom doorgereden naar Västervik. Het grote winkelcentrum zou toch wel geopend zijn? Ja, dat klopt. Vrijwel alles was geopend behalve de twee doe-het-zelf-zaken die ik wist te vinden. De kwestie van de boutjes wist ik te omzeilen door de gaten net iets groter te boren en zelf een tap te maken van een M8 boutje. Ik had echter ook nog cement nodig om de schoorsteen af te dichten.
De tweede kerstdag blijkt één doe-het-zelver wel open, dan gaan we opnieuw voor de specie!

Het fornuis hebben we ook al op z'n plaats geschoven. Ik kon het natuurlijk niet laten een klein vuurtje erin te stoken. De rook kwam behalve uit de schoorsteen ook uit allerlei spleten van het fornuis, waardoor de hete keuken een blauwe uitstraling kreeg. Krijg de indruk dat een schuif niet helemaal jofel werkt. Moet dat eens nazien. Met de moderne elektrische verlichting(auto-accu met bootlampen, gaat het bijna op een echte keuken lijken. We hebben de keuken-inrichting vandaag uitgebreid met een afwasteiltje en een afdruiprek.
De kachel in de woonkamer is nu zo ver warm gestookt dat het met gemak boven de 20 graden komt. De gordijnen waren ook al opgehangen en het wordt best huiselijk kamperen zo.

We zitten nu kerstavond te vieren met een fles Glögg, de zweedse variant van glühwein.

We hebben ook een kerstkaart gehad! De postbode heeft de brievenbus dus kunnen vinden! (er was minimaal 10 jaar geen post meer bezorgd op Göltorpet!)

Morgenochtend gaan we naar Kalmar. We zijn uitgenodigd bij Andreas en Malin om daar met nog wat familieleden een soort kerstmaal te komen nuttigen. We komen woensdag weer terug. Eens zien of we dan weer twee dagen moeten stoken om de huiskamer weer warm te krijgen....

1 opmerking:

Anoniem zei

De verleiding zoals wij die kennen is niet rauw! Nog een keer proberen op oudejaarsavond?
en de vis is ansjovis, hier in Dalarna althans...
Wij vinden het heerlijk!
Nou ik ga weer bakken!
Ik had ook een aantal kerststollen gebakken afgelopen zaterdag naar Weens recept, lekker veel werk zonder machines... waren zondag op...