dinsdag, november 14, 2006

Terräng Touring in Ökna Vetlanda














11 november 2006.
Offroaden in Ökna een klein dorpje ten oosten van Vetlanda.
We begonnen de dag al goed. Andreas was de sleutel van de vuldop van zijn auto vergeten. Maar er moest wel getankt worden! Ik had wel een idee om zonder enige schade toch te kunnen tanken. Onder het spatbord heb ik de flexibele slang tussen de vuldop en de tank losgemaakt. Door deze vervolgens opzij te trekken kon er redelijk normaal getankt worden.
Om ruimte voor deze actie te scheppen heb ik met de high-lift de auto helemaal uit zijn vering getild. Het losmaken lukte echter niet al te soepel. De slangklem was niet meer emt een normale schroevendraaier los te krijgen dus dat moest met een lompe tang gebeuren. Hierna moest die ¨fölexibele¨ slang (die lang niet zo flexibel bleek als gedacht) zo´n 7 á 8 centimeter naar beneden van de vuldop afgeschoven worden. Dat heeft behoorlijke krachtsinspanningen gekost.
Maar het werkte uiteindelijk wel!



Ons autopark voor de dag. Van links naar rechts:
Mijn Defender en die van Andreas, Mitsubishi Pajero Shogun van Daniël (Andreas´ broer) en de witte Suzuki pickup (verlengd model) van Thomas (Andreas' vader) welke voorzien is van een 1.9 diesel Peugeot motor.


Verder veel Jeeps aanwezig net als bij Sweden Offroad Tour 2006 deze zomer.
Er zaten leuk verbouwde exemplaren tussen!

Leuk door het bos hobbelen over karresporen of minder dan dat. op dit terrein is het toegestaan om desgewenst zelf een nieuw spoor te zoeken/maken....






De rode ¨Vilse¨-Defender van Andreas in de achtervolging.



Deze helling lijkt misschien niet zo bijzonder maar hij is ernstig stijl en glibberig.
Ik ging hier begin van de dag, in de eerste lage versnelling al schuivend en glijend naar beneden.
Daarbij moet je echt met poten van de rem afblijven want zo gauw je die aanraakt blokkeren de wielen schuif je onbestuurbaar (zijdelings) naar beneden. (en de bomen springen echt niet voor je opzij ....)
Eind van de dag heb ik deze afdaling nogmaals gedaan maar toen was het nog meer een glijbaan geworden na een flink aantal voertuigen dat hier in de regen gepasseerd was.
Ik was heel snel beneden maar kan niet zeggen dat ik onderweg enige keus gehad heb om mij te bedenken!



Ik had geen behoefte om het nogmaals te doen.




Een leuk spoor leidde door een kronkelig riviertje in een dalletje door het bos.

Op het diepste punt kwam het water nét niet over de dorpel!








Vanwege de grote keien was snel met spectaculair hoog opspattend water door de rivier rijden niet mogelijk.


Alles stapvoets hier!







Een paar keer door het riviertje.....




















Levert wel een lekker schone onderkant van je auto op!
(Op een beetje groen na dan..)



Oja, deze knakker had zichzelf zonder enige schaamte heel bijdehand bovenop een flinke kei geparkeerd. Hij had geen sleeplint of krik bij zich en had geen idee hoe het nu verder moest. Hij was net op tijd vast gelopen en steunde met de achteras op de rots. Een klein stukje naar voren en hij had zijn brandstoftank doorboord!




Hem maar even met wat materialen geholpen.



Alles bij elkaar een heerlijk dagje, met een heerlijke zweedse lunch van de bekende gehakballetjes, gekookte aardappel, wat groente, lingonberry en roomsaus. Afgemaakt met thee met peperkoekjes en zelf gebakken kokostaart toe. En dat voor slechts 50 kronor (ong €5,-)

1 opmerking:

Unknown zei

Ziet er leuk uit daar! Nog meer nieuws? Lekker druk aan het werk?De sneeuw is hier weg aan het gaan... :( / :)
Ik zie je volgende week!